Slide

Werkpakket 3

Inclusiviteit en Cultuur

Aan de ene kant zijn jongeren bij uitstek in staat zich op een flexibele manier tussen verschillende culturele circuits, in open constellaties, te bewegen, aan de andere kant zien wij dat veel jongeren juist in een (hun eigen?) kleine ‘bubble’ leven, of daarin getrokken worden. Zij ontlenen daar kracht aan, maar het maakt hen tegelijk ook kwetsbaar, zeker de jongeren die zich meer algemeen in ‘achterstandssituaties’ lijken te bevinden. Idealiter zouden zij leren om onverwachte maatschappelijke en culturele initiatieven te herkennen, te evalueren en te integreren. De vraag is nu, uitgaande van de mogelijkheid dat zij zich ‘together in and out the bubble’ kunnen begeven:

Hoe en onder welke voorwaarden kunnen participatie- en identificatieprocessen onder jongeren uit verschillende culturen worden gestuurd?

Kijk hieronder voor een overzicht van de opbrengsten per bouwsteen.

 

Related Articles

De bouwstenen

  • Big Data voor Jongerenbeleid
    Samenvatting

    Nederland heeft ongeveer 66.000 ‘spookjongeren’ die geen baan of uitkering hebben, niet meer naar school gaan en niet in officiële registraties staan. In dit project gebruiken we BOLD analysetechnieken (Big, Open en Linked Data) om de terugkeer van deze jongeren naar zinvolle vormen van sociale, economische en culturele participatie te onderzoeken.

    Contactpersoon:

    Prof. Dr. Liesbet van Zoonen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Cultuurparticipatie van kwetsbare jongeren: een belevings- en netwerkperspectief.
    Samenvatting

    De toenemende tweedeling in de samenleving wordt ook zichtbaar op cultureel vlak. Dit onderzoek heeft tot doel de cultuurparticipatie van kwetsbare jongeren te vergroten en verbreden, door in kaart te brengen hoe zij verschillende culturele activiteiten beleven. Het onderzoek leidt tot aanbevelingen over hoe verschillende groepen jongeren breder te betrekken bij culturele activiteiten.

    Contactpersoon:

    Dr Marcel Bastiaansen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • EmErEd: Emotienetwerken rond erfgoed in educatieve settings
    Samenvatting

    ‘Erfgoed’ emotioneert. We bepalen er plaats mee. Zo raakt het ook anderen. Dit project verkent een methode om rond erfgoed met anderen mee te voelen. We onderzoeken wat er in de klas gebeurt als jongeren, leraren en erfgoedwerkers elk hun gevoelens rond concrete erfgoeditems in kaart brengen en bespreken.

    Contactpersoon:

    Prof. dr Hester C. Dibbits: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Buro Zend-Uit. Een pedagogisch onderzoek naar online talent-management
    Samenvatting

    Hedendaagse extremistische groeperingen als I.S. opereren als semiprofessionele uitzendbureaus voor gefrustreerde jongeren. Zij buiten niet enkel kwetsbaarheden uit maar ook talenten. Om het proces van deze rekrutering te counteren is een pilot nodig waarbij jongeren baas kunnen worden gemaakt over hun eigen talentenjacht.

    Contactpersoon:

    Dr. Stijn Sieckelinck: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.