Slide

Nieuwe app van MoedINT2 helpt docenten die Nederlands als tweede taal doceren

MoedINT2 printscreen

Vanuit de bouwsteen MoedINT2 is een nieuwe app gelanceerd, die NT2-docenten helpt bij het herkennen en oplossen van moedertaalspecifieke problemen. NT2 docenten geven cursussen Nederlands als tweede taal. Taalkundigen van de Universiteit Utrecht, onderwijsdeskundigen en ICT-experts hebben de app ontwikkeld, waarin de docenten overzichten vinden van cruciale verschillen tussen het Nederlands en een aantal veel voorkomende eerste talen. 

 

Als je Nederlands leert als tweede taal, krijg je onderwijs over allerlei moeilijke eigenschappen van de taal: het verschil tussen ‘de’ en ‘het’, het woordje ‘er’ – aspecten die moeilijk zijn voor íedereen die Nederlands leert. Maar afhankelijk van je moedertaal, zul je ook nog andere problemen tegenkomen. In het Turks bestaat bijvoorbeeld geen verschil tussen ‘hij’ en ‘zij’. Het is lastig als je dat verschil in het Nederlands wel moet maken. Het Russisch heeft geen lidwoorden, dus moet je als moedertaalspreker van het Russisch eerst leren wat dat zijn, voordat je goed Nederlands kunt spreken.

Lees meer over het project en de nieuwe app op de website van MoedINT2.

Related Articles